Om Innholdsmarkedsføring

Custom publishing, Content marketing, Innholdsmarkedsføring.. Kjært barn har mange navn!

Det handler enkelt og greit om produksjon av innhold på oppdrag for kunde. Og kunnskap om distribusjon og tilrettelegging, gjenbruk og oppdatering. Det finnes mange definisjoner på “custom publishing” og det mer moderne “content marketing”.

 Denne, fra Custom Content Council i USA, er dekkende:

…kombinerer markedsføringsambisjonen til selskapet med informasjonsbehovet til målgruppen. Dette skjer ved å levere redaksjonelt innhold – via print, internett eller andre kanaler – på en slik måte at det trigger mottakerens handling i en ønsket retning.

 

Content marketing handler om å selge produkter og tjenester uten å direkte selge, men gjennom å utdanne og/eller underholde kundene via ting de liker eller trenger å gjøre. For å banke det inn: lage og distribuere innhold som engasjerer, opplyser og løser problemer for leseren.

Innholdsmarkedsføring er mer virkningsfullt enn tradisjonelle annonser og kan omfatte mange kanaler og mye forskjellig innhold.

De mest vanlige målene for innholdsmarkedsføring

• Øke kjennskap til merkevare – 69%

• Tiltrekke seg kunder – 68%

• Leads-generering – 67%

• Gjenkjøp og kundelojalitet – 62%

Markedssjefene har også innsett at innholdsproduksjon er en egen disiplin. Det å lage originalt innhold blir sett på som den største utfordringen for innholdsmarkedsførere. Halvparten av markedsførerne bruker hjelp fra profesjonelle skribenter og journalister.

Dette har man funnet ut

 82% liker å lese innhold fra en merkevare når det er relevant

 57% leser content marketing-titler minst en gang i måneden

 Åtte av ti personer foretrekker å motta informasjon om en bedrift via custom media

 70% sier at content marketing knytter dem nærmere til selskapet som sponser innholdet

 70% av konsumentene foretrekker å bli kjent med et selskap via custom content

 80% av beslutningstakerne i bedriftene foretrekker å få selskapsinformasjon i en samling artikler fremfor i en annonse

 90% av konsumentene mener at custom content er nyttig, og 78% mener at bedrifter som serverer custom content er interessert i å bygge gode relasjoner med dem

 60% av konsumentene blir mer positive overfor en bedrift etter å ha lest custom content fra dem

(Kilder: contentmarketinginstitute.com, engage.tmgcustommedia.com, www.contentplus.co.uk, hanleywoodbusinessmedia.com, www.curata.com, www.brandpoint.com)

I dagens verden er alle mer eller mindre bevisste innholdsprodusenter. Nettopp derfor er kvalitet på innhold avgjørende. Og med vår bakgrunn og erfaring er det akkurat det vi kan hjelpe deg med.

 

Kontakt oss for en uforpliktende samtale!